שולה מוזס, מייסדת ויו"ר למרחב, מקבלת את אות הנשיא למתנדב לשנת 2018

"שולה מוזס הוכיחה במשך השנים, כי התנדבות בקהילה ותרומה לקהילה, עבורה היא דרך חיים…"

בטקס חגיגי ומרגש שנערך בבית הנשיא ובציון 70 שנה למדינה ישראל, בהשתתפות נשיא המדינה, מר' ראובן (רובי) ריבלין, הוענק 'אות הנשיא למתנדב' ל-12 זוכים. האות הוענק לשולה מוזס על ייסודה של עמותת 'למרחב' ופעילותה ארוכת השנים ורחבת ההיקף עבור צעירים ללא עורף משפחתי בישראל.

מתוך תיאור פועלה של שולה בטקס:

"שולה מוזס נולדה ברומניה בשנת  1952 ועלתה לארץ עם משפחתה בהיותה בת 13. בשנת 2001 יזמה והקימה את תכנית למרחב, המבקשת ליצור שינוי חברתי באמצעות התערבות נרחבת בחייהם של צעירים חסרי עורף משפחתי. מאז  הקמתה, היא משמשת יושבת ראש פעילה של העמותה, מתנדבת בעצמה בפעילות השוטפת, ומלווה – מתוך היכרות אישית – את הצעירים שיוצאים לדרכם העצמאית בחיים.

לפני כעשרים שנה גילתה שולה מוזס כי בישראל חיים אלפי צעירים, המוגדרים כחסרי עורף משפחתי, אשר ללא משפחה תומכת, מתקשים להשתלב במעגל העבודה והלימודים, להגשים את הפוטנציאל הטמון בהם ולשבור את תקרת הזכוכית החברתית שמעליהם. כדי לסייע לאותם צעירים, שחיים בקרב משפחות שאינן מתפקדות או אינן תומכות, או שהוצאו למסגרות השמה חוץ-ביתיות (לפנימיות, לכפרי נוער או למשפחות אומנה), ייסדה – עם בן זוגה, זאב – את עמותת למרחב. העמותה הוקמה בביתה בהוד השרון, שם פתחה את לבה ואת מטבחה למאות צעירים. במרוצת השנים הוקמו שני בתים נוספים, בעפולה ובבאר-שבע, ומדי שנה מלווים בהם כ-500 צעירים חסרי עורף משפחתי, הזוכים לתמיכה, לסיוע ולהדרכה בכל תחומי החיים.

כדי לתת מענה כוללני ומקיף לצעירים אלה, יצרה מודל מקורי וחדשני, המאפשר להעניק להם תמיכה מקיפה לקראת צאתם לחיים עצמאיים. מודל זה כולל ליווי אישי וקבוצתי לאורך שמונה שנים – מכיתה י"ב, ועד 4 שנים מתום השירות הצבאי/הלאומי/האזרחי – כאשר לכל צעיר מותאמת חליפה אישית לפי צרכיו. במשך שנות השתתפותם בתכנית זוכים הצעירים לסיוע כלכלי, לרשת חברתית תומכת ולקהילה ביתית להשתייך אליה. בוגרי התכנית מסיימים לימודים אקדמיים או הכשרות מקצועיות, ומשתלבים בעולם התעסוקה בתפקידים משמעותיים. הם בעלי מיומנויות וכישורים חברתיים ובין אישיים, המאפשרים להם להקים משפחות ולהיות הורים מיטיבים.

שולה הקדישה את שני העשורים האחרונים לחשיבה, לפיתוח ולתרומה לחברה הישראלית, תוך התנדבות והשקעת כסף וזמן רב בקידום צעירים ללא עורף משפחתי. היא פעילה גם ביוזמות ובארגונים נוספים, המקדמים שינוי של דפוסי ההתנדבות בארץ ופועלים ליצירת שיתופי פעולה נרחבים בקרב ארגונים ופילנתרופים, וזאת למען אוכלוסיית הצעירים חסרי העורף המשפחתי בישראל.

מדברי יו"ר הוועדה המייעצת ל"אות הנשיא למתנדב", פרופ' סוזי נבות: "שולה מוזס, אחת משנים עשר היחידים והארגונים שנבחרו הם עמודי התווך של חברת מופת, שבה הרעות, העזרה, החיזוק, והשאיפה לשוויון הם סימני ההיכר שלה. חוסנה של חברה נמדד גם לפי חוליותיה החלשות, לפי עוצמתה לגשר על הפערים ולתקן עוולות. היא נמדדת בערבות הדדית, בחמלה ובאנושיות. כל אחד ואחת בתחומו – הם השראה לערכים של כבוד, מוסר, רעות ואחווה. עבודתם היומיומית ארוכת השנים ראויה לשבח. התנדבותם הותירה חותם עמוק על החברה הישראלית ומקיימת, הלכה למעשה, את הכלל הגדול בתורה: "ואהבת לרעך כמוך".