על צעירים וליווי כלכלי : ראיון עם עדי לנדאו

בשנת 2017 נפתחה תכנית הליווי הכלכלי בלמרחב בהובלת  עדי לנדאו, רו"ח וסמנכ"לית הכספים של עמותת למרחב. עדי מלווה באופן פרטני ומנחה מפגשים וקבוצות צ'אט אינטרנטיות לצעירי למרחב בנושאים שונים: חיים עם תקציב, חובות, זכויות עובדים, אשראי, חסכון וכו'. המפגשים השונים מתמקדים במתן מידע, הדרכה וכלים שיעזרו לצעירים להתמודד עם האתגרים הכלכליים עימם הם מתמודדים.

לסיכום שנה מוצלחת במיוחד שאלנו אותה כמה שאלות על התכנית: 

למה מודל הליווי הכלכלי כל כך משמעותי לצעירים וצעירות בלמרחב?

העמותה זיהתה צורך בליווי והכוונה לצעירי העמותה בתחום ההתנהלות הכספית, וממשיכה לאפשר לצעירים לקבל ייעוץ וליווי פרטני בכל שאלה בנושא זה. בחצי שנה האחרונה נוצרו כמה קבוצות אינטרנטיות בנושאים שונים ונפגשו איתי כ-15 צעירים וקיבלו הכוונה וייעוץ לגבי נושאים כגון: לקיחת הלוואות, התנהלות בחשבון הבנק, מיצוי זכויות מול מעסיקים, חסכון והשקעות, עמידה ביעד הוצאות וצרכנות נבונה. העמותה השתתפה בסקר לאומי שנעשה בנושא טיפול בחובות של צעירים, ושיתפה את מובילי הסקר בכלים ובעקרונות הליווי הכלכלי שפותחו.

עם אילו קשיים בנושא הכלכלי מגיעים הצעירים ?

דבר ראשון, לא אצל כולם מדובר בקשיים… לפעמים השאלות הן פשוט מה נכון או לא נכון? הסבר של מושגים וחישובים, איפה ואיך כדאי לחסוך. כמובן, שהעזרה נצרכת מאד בשלב בו הצעיר נמצא בחובות של משיכת יתר בבנק או במצב של הלוואות שהוא מחוייב וצריך להחזיר.

צעירים רבים פונים גם לגבי שינויים בחיים כגון מעבר דירה, החלפת מסלול לימודים, רצון לצאת לחו"ל או פתיחת עסק עצמאי – שם החשיבה והתכנון מול הנתונים הכספיים – הכרחית.

מה מיוחד בעבודה עם צעירים בהקשר הכלכלי? האם יש הצלחות?

העבודה עם צעירים משמעותית, כי ההתנהלות הכלכלית שלהם עדיין לא מקובעת ואפשר לשנות הרבה הרגלים, אם רואים שזה לרעת הצעיר. כמו כן, אפשר להפנות את תשומת הלב לחריגות או לנתונים שלא תמיד שמים לב אליהם כמו – כמה באמת עולה לי לקנות סגריות, כמה אני מוציא כל חודש על אוכל בחוץ, האם אני מקבל את השכר והתנאים המגיעים לי לפי חוק.

התקופה בה הצעיר פתוח ללימוד והבנה של אורח החיים שלו, גמישות ההכנסות שלו גבוהה יחסית וגם היכולת שלו לחסוך גבוהה יחסית (עדיין אין מחוייבויות כבדות כמו משפחה, דירה ) – מאפשרת לבצע שינויים מהותיים בזמן מהיר יחסית ובהתגייסות להגשמת מטרות.

אפשר לראות הצלחות – אפילו מיד בתום השיחה – רק מהיכולת של הצעיר להבין את המושגים שמקיפים אותו , לחשוש פחות מנושא הכסף, להכניס שליטה לחייו.

וכמובן, צעירים שמציבים לעצמם מטרות ריאליות – רואים תוצאות בחשבון הבנק!

כיצד מתבצע תהליך הליווי הכלכלי בפועל?

בפועל, פגישה פרטנית איתי אפשרית לתיאום, כמעט בכל מצב. הפגישות הן בתיאום עם המלווה האישי של הצעיר ולעיתים ביוזמתו. בפגישה אני עוברת עם הצעיר על המצב (בהתאם למה שהוא מעוניין לחשוף ולשתף) כפי שהוא רואה אותו. אנחנו מדברים על מושגים ונתונים ומבהירים את מה שלא מובן.

לאחר מכן, בהתאם לתחום הרלוונטי – אנחנו יוצרים יעדים ומטרות אליהם כדאי להגיע כדי לשפר את המצב. זה יכול להיות שינוי וצמצום בהוצאות השוטפות, מיצוי זכויות והגדלת הכנסות, בירור ובדיקת נתונים, שינויי במצב ההלוואות ותכנון תקציב.

המטרה המרכזית שלי היא להוריד חרדות מהעיסוק בנושא, לתת לצעיר תחושה של שליטה ויכולת שינוי ולהכניס מוטיבציה להגיע ליעדים חדשים שישפרו את המצב בו נמצא הצעיר.

איך את רואה את תכנית הליווי הכלכלי בשנת 2020?

אנו מבינים שבעיית ה"בורות הכלכלית" נכונה גם לגבי כלל הצעירים בגילאי 30-20 המשתייכים לדור שמאופיין בחיפוש משמעות,אך גם לעיתים אבוד ומבולבל, ובעקבות כך קיבלה החלטה לקדם מיזמים שונים שמציעים לפתוח את מודל הליווי הכלכלי שפותח בעמותה, לגופים שונים.

בתחום צעירים במצבי סיכון, אנחנו רוצים לסייע לציבור עובדי הצעירים ומלווים בארגונים נוספים כדי לתת הכשרות והנחיות לשילוב הליווי הכלכלי והתייחסות למצב הכספי של הצעיר – כחלק מתהליך הליווי.

אנו עובדים על פלטפורמות נוספות לתקשורת עם צעירים – כדי לאפשר העברת מידע ומתן תשובות לשאלות בתחום הכלכלי. בתחום הציבור הכללי של הצעירים, אנו מחפשים שיתופי פעולה וערוצים חדשים לגופים שרואים חשיבות בקידום הנושא ומבינים את הצורך בהתייחסות לתחום הכלכלי כחלק מהגברת המסוגלות אצל צעירים לחיים עצמאיים.