Studies and Resources

From an evaluation research study of Lamerhav graduates

  • All Lamerhav graduates have achieved high school matriculation and completed military/national service.
  • Ongoing education: 72% have continued to higher education (compared with 60% of the general population), and 14% achieved advanced training or certification.
  • 81% work full time, compared to 77% of the general population.
  • 57% achieve job stability, compared with 40% of graduates of other programs.
  • 25% report some form of social engagement, compared with 16% of the general young adult population and 5% of young adult olim (new immigrants).
  • A majority of graduates live with a partner or are married.
  • About 85% express confidence in their future ability to succeed and advance in their career and in school, and to reach financial stability.
  • About 80% express confidence in their personal ability to achieve professional development and manage a household and a budget.
“The occupational, academic, and social profile of Lamerhav graduates is as good as that of the general young adult population in Israel, and they overtake their peers in several aspects. They are better positioned than young adults who did not take part in a support framework following their graduation from school or leaving out-of-home care”.
From an evaluation research study of Lamerhav graduates

Studies & Resources

This guide was written in order to reflect and offer a comprehensive account of the field of young adults at risk in Israel. The guide consists of three parts: Background – a presentation of the main concepts in this field. A deep dive into the world of young adults at risk in Israel, with a more detailed presentation of the challenges they face. A detailed review of selected examples of NPO activities and various projects available for young adults at risk in Israel. The last part of this Guide specifies the main challenges, trends and characteristics which require comprehensive responses and further expansion, and which may be of great significance for those who seek to join the or initiate work in this field at this time.

Read More

ההשפעה החיובית של ההשכלה על הכנסתו ורווחתו של הפרט מתועדת בספרות בהרחבה, כמו גם העובדה שבעלי השכלה על-תיכונית משתכרים יותר מבעלי השכלה תיכונית.
אין ספור מחקרים אמפיריים שנערכו במדינות מפותחות ומתפתחות כאחד מצאו מתאם חיובי בין איכות וכמות ההשכלה לבין רמת השכר כבר עם סיום הלימודים והכניסה לשוק העבודה…
קרא עוד

בעקבות פנייה של הנהלת למרחב בוצע סקר בקרב משתתפים בתוכנית. המטרה העיקרית של הסקר הייתה להעריך עד כמה התוכנית משיגה את מטרותיה – קרי, עונה על צרכים של המשתתפים ונתפסת כמקדמת את צרכיהם ההתפתחותיים. מטרת משנית הייתה לאתר תחומים ו/או נושאים בהם יש לבחון מחדש את דרכי הפעולה ו/או את הנושאים בהם תכנית למרחב יכולה ו/או צריכה ליזום שינוי.
השאלה הראשונה שנשאלה במחקר הייתה: “תאר באופן כללי את תכנית “למרחב” ומה חשיבותה עבורך, כפי שאתה רואה זאת כיום”. בתשובה לשאלה זו כתבו המשיבים משפטים מגוונים, בהם…
קרא עוד

מחקר זה בא לבחון את מקומם של בוגרי תוכנית “למרחב”, כאנשים בוגרים המקיימים חיים נורמטיביים. במחקר זה בחנו את מצבם של הבוגרים במספר תחומי חיים, ואת האופן בו הם תופסים את יכולתם להתפתח בתחומים אלו: תעסוקה, לימודים אקדמיים, דיור, ניהול תקציב ותרבות הפנאי. כל אלו נבדקו על סמך דיווח של מדגם מקרב הבוגרים.
הממצאים מראים כי בוגרי “למרחב” דומים במצבם מבחינה תעסוקתית אקדמית וחברתית לאוכלוסיית הצעירים הכללית בארץ, ואף עולים בהישגיהם בהשוואה לאוכלוסיה זו במספר ממדים. מצבם חיובי יותר בהשוואה ליוצאי מסגרות השמה אחרות, שלא השתלבו במסגרת תומכת לאחר סיום מסגרת ההשמה.
קרא עוד