תכנית שותפים לדרך

עמותת 'למרחב', הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול ועיריית ב"ש חברו יחדיו להפעלת תכנית ייחודית וארוכת טווח בבאר שבע,  שמטרתה להכשיר צעירים ללא עורף משפחתי וצעירים בסיכון לעולם התעסוקה, תוך ליווי אישי וקבוצתי מעמיק.

התכנית פעלה בשנים 2017- 2020.

האתגר

בישראל יש אלפי צעירים המוגדרים כ'חסרי עורף משפחתי', בהיותם חיים בקרב משפחות שאינן מתפקדות  או תומכות (רגשית או כלכלית), או שהוצאו במהלך חייהם למסגרות השמה חוץ-ביתיות (כפרי נוער ומשפחות אומנה). בהגיעם לגיל 18, עוזבים צעירים אלה את מסגרות ההשמה ובתי- הספר ונפלטים ממערכות החינוך והרווחה. ללא עזרה וליווי, לצעירים אלה סיכויים נמוכים ביותר להגשים את הפוטנציאל הטמון בהם ולשבור את תקרת הזכוכית של מעגל העוני בישראל.

להערכת גורמי החינוך והרווחה הישראלים, כ- 10% עד 15% משכבת הגיל הרלוונטית (17–25), כלומר  כ-900,000 צעירים, מתמודדים עם קשיים רבים במעבר לחיים הבוגרים העצמאיים. מתוכם כ- 50,000 צעירים (נתוני משרד הכלכלה) נמצאים ברמת סיכון גבוהה, וביניהם בולטות קבוצות של חסרי העורף המשפחתי – עולים חדשים, בוגרי פנימיות וצעירים עם צרכים מיוחדים. מצב זה הוא תוצאה ישירה של שינויים מבניים במציאות החברתית-כלכלית בעשורים האחרונים בחברה הישראלית.

בסיום הלימודים בבית הספר התיכון, יוצאים הצעירים לחיים עצמאיים, ללא בית לחזור אליו וללא תמיכה בסיסית שתאפשר להם לממש את הפוטנציאל האישי שלהם. לרבים יש הפוטנציאל והמוטיבציה להשתלב בחברה ולהצליח, אבל עבור מרביתם המעבר לחיים עצמאיים טומן בחובו קושי רב. הם מתמודדים במקביל הן עם עיבוד הפרידה מהמסגרת והן עם המסגרות החדשות שבהן עליהם להשתלב. חלקם מתמודדים בו-זמנית עם קשיים נוספים, וביניהם קשיים כלכליים, יחסים מעורערים עם ההורים ובדידות חברתית. התוצאה היא הנצחת מעגל העוני והמצוקה והמשך ההישענות על מערכות הרווחה והסעד של המדינה.

הפתרון

עמותת 'למרחב', הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול ועיריית ב"ש חברו יחדיו להפעלת תכנית ייחודית וארוכת טווח בבאר שבע,  שמטרתה להכשיר צעירים ללא עורף משפחתי וצעירים בסיכון לעולם התעסוקה, תוך ליווי אישי וקבוצתי מעמיק, אשר יבטיח את השתלבותם במשק הישראלי כאזרחים פרודוקטיביים ושווי הזדמנויות, שאינם נתמכים ע"י המדינה.  בשלב הראשון, התכנית תופעל כפיילוט לשנתיים, בשאיפה להוות תכנית דגל ארוכת טווח ליצירת רצף ליוויי עבור צעירים בסיכון וצעירים ללא עורף משפחתי. 

התכנית מורכבת משלושה שלבים:

שלב מקדים

איתור נערים ללא עורף משפחתי ובסיכון במהלך כיתה י"א, ע"י מחלקות החינוך והרווחה.

שלב א'

הפעלת תכנית מניעה חינוכית המתקיימת בשעות אחר הצהריים לאורך שנת הלימודים, במסגרתה הנערים מתחלקים לקבוצות הכשרה מקצועיות, בהתאם לתחומי העניין וצרכי שוק העבודה המשתנים, ומתוך ראייה עתידית של כל צעיר וצעיר והשתלבותו במשק הישראלי. כל קבוצת הכשרה מלווה ע"י רכז, אשר מעביר/ה גם פעילויות קבוצתיות חברתיות-ערכיות קבועות ומלווה את הצעירים באופן פרטני בהתאם לצרכיהם.

שלב ב'

מתקיים במקביל לשלב א', אך ייחודיותו בהמשך ליווי הצעירים בתום תכנית ההכשרה ולמשך 5-7 שנים קדימה. בשלב זה מגויסת עובדת סוציאלית אשר מלווה את הקבוצות השונות באופן קבוע, עבירה תכנים קבוצתיים הנוגעים באופן ממוקד בהתנהלות כלכלית, בהכנה לצבא ובאזרחות, ויחד עם רכזי התכניות תאתר נערים חסרי עורף משפחתי הזקוקים להמשך ליווי גם במהלך שירותם הצבאי וגם לאחר מכן, בצעדי האזרחות הראשונים שלהם. הליווי מתקיים באמצעות שיחות פרטניות, זמינות טלפונית, ועבודה קבוצתית.